Verslag Veluwerally 2003

Algemeen
De 26e Veluwerally is vooral gekenmerkt door een gebrek aan water. Water onder de boot wel te verstaan, water van boven was er in de middag meer dan voldoende. Omdat de extreem lage waterstand voor heel andere condities op het water zorgt dan normaal, is in overleg met Rijkswaterstaat hieraan veel aandacht geschonken Doordat de bewegingen van de grote schepen in het weekend sterk aan banden zijn gelegd (eenrichtingsverkeer) viel alles achteraf gezien erg mee. De deelnemers die we op de posten naar hun ervaringen vroegen meldden geen grote problemen. Een enkeling die een kribvak in ging om ruimte te maken had even geen water meer onder de boot.

De aandacht voor het lage water en de weersvoorspellingen hebben waarschijnlijk mede geleid tot het lage aantal deelnemers. 306 voorinschrijvingen en slechts circa 61 inschrijvingen in het weekend zelf. 13 inschrijvers hebben hun startkaarten niet opgehaald.

De tocht
Zondagochtend, het is lekker fris weer en er zit een miezerregentje in de lucht. De start van de diverse afstanden wordt voorafgegaan door een briefing over het lage water. Tijdens de briefing kunnen we gelijk de eerste tegenvaller van de dag doorgeven: iemand is bezig met een enorme appeltaart, want bij post Olburgen zijn 's nachts onze 500 appels gestolen. Wat we nog over hebben deel ik op de startplaats uit. We zwaaien "Roelofje" (onze volgboot op het eerste traject) nog even uit. Gisteren hebben we die in het zonnetje gezet wegens het eeuwfeest van dit prachtige aakje.

Als anderen de startplaats op gaan ruimen gaan Bart en ik de posten langs. Op de radio horen we dat de Rijn een nieuw laagterecord heeft bereikt. Uitgerekend nu! Post Olburgen doen we dit jaar "vanaf de overkant" om meer tijd te hebben voor Zutphen. Hier heeft kanovereniging ANAX uit Zutphen dit jaar de vlag overgenomen van kanovereniging Njord. Door de lage waterstand kan de kade in de haven niet gebruikt worden. Het kribvak bij de woonboot blijkt een uitstekende noodlocatie te zijn. Ruim en gezellig. De deelnemers melden dat ze tot nu toe geen problemen hebben gehad bij passerende beroepsvaart. Toch een geruststelling... Bij post Zutphen hoort ook post Twentekanaal. De bemanning van de post heeft de noordoever uitgekozen in plaats van de traditionele zuidoever. Een uitglijder op de pier waar de vlaggenist normaal staat zou dit jaar immers niet leiden tot een nat pak, maar tot een doodsmak.

In Deventer is er zoals altijd een gezellige drukte. Enkelen besluiten dat het hier genoeg is en gaan niet door naar Kampen. Een Belg komt hier veel te laat binnen en krijgt geheel conform de reglementen geen controlekaart. Hier eindigt voor hem formeel de Veluwerally. Hij heeft zijn auto echter nog bij de start staan en eist naar Giesbeek te worden gebracht. Als hij aankondigt dan wel terug te zullen varen naar Rhederlaag krijgt hij namens de organisatie een verbod om dit te doen. Je kunt immers nu geen kribben varen, het weer wordt slechter en het wordt donker.... Op zeker ogenblik is "Bob" toch verdwenen, peddelend naar Giesbeek. We roepen de volgboot op naar hem uit te kijken, de man is echter beresterk en al uit het zicht verdwenen.

Post Kromholt heeft zoals altijd lekkere warme soep. Het regent, het is koud en een wind steekt op. Hier komt het punt dat de rally een prestatietocht blijkt te zijn. De stroming is hier al geheel uit het water, in tegenstelling tot andere jaren. Niemand geeft hier op, maar met veelbetekenende blikken wordt wel extra kleding aangetrokken voor de laatste kilometers naar Kampen.

Als we naar Kampen rijden is de herfst compleet losgebroken. Vanaf de dijk bij Zalk zien we dat de volgboot een deelnemer aan boord heeft genomen. Het moet toch frustrerend zijn om in de laatste 22 kilometer af te moeten haken. Of was die lekker warme kajuit op de nieuwe volgboot te aanlokkelijk?s Inmiddels hebben we wat telefoontjes binnen gekregen van verontruste Belgen: of wij hun Bob al gezien hebben. Gezien het weer en de invallende duisternis neem ik contact op met de politie. Hij maakt formeel geen deel meer uit van de Veluwerally, maar ik maak mij toch zorgen om hem. Uiteindelijk kom ik er om half acht achter dat hij om half zes nog bij Zutphen is gesignaleerd. Hij had een stevig tempo en zat kwiek in de boot. Het is wel zeker dat hij Rhederlaag nooit met daglicht zal halen. De waterpolitie optrommelen voor een zoektocht is echter niet nodig. Om kwart voor acht komen de laatste deelnemers binnen in Kampen, in de stromende regen. Koud, doornat en zeker toe aan een warme douche. De pendelbus naar de sporthal pendelt dus frequent vandaag. De bemensing van de post (de Skonenvaarders) houdt er in het druipnatte kleine tentje in ieder geval goed de moed in. De Jan Kok Trofee kunnen we helaas niet uitreiken aan (nota bene!) de Skonevaarders uit Kampen. De winnaars van vorig jaar zijn zo aan het schildje gehecht dat ze er geen afstand meer van willen doen. Ik zal er wat psychologische naslagwerken op doorspitten om te zien hoe ik hun verlatingsangst kan doorbreken.

Belgische Bob (inmiddels bij ons omgedoopt tot Bijzonder Onhandelbare Belg) is dan nog niet terecht. Inmiddels kijkt de politie op de wal naar hem uit en heeft men zijn auto getraceerd. Ook zijn clubgenoten zijn in de auto gestapt om te zoeken. Om half twee 's nachts belt de politie mij dat de Belg bij hen in de auto zit. Hij blijkt bij Dieren opgepakt te zijn....

Al met al een tocht die dit jaar zeker "prestatietocht" mag heten. Voor het volgende jaar zijn beter weer en een hogere waterstand al besteld.

De cijfers
35 kilometer: 54 deelnemers, de oudste deelnemer is de heer Theo van Houts (1931), de meeste deelnemers had de KV Waterwolf (16)

50 kilometer: 189 deelnemers, de oudste deelnemer is de heer G. Zimmer (1928) uit Duitsland. De meeste deelnemers hadden de Dajaks (13)

50+ kilometer: 43 deelnemers, de oudste deelnemer is de heer K. Wiersma (1935). De meeste deelnemers had KV Skonenvaarder (11)

100 kilometer: 68 deelnemers, de oudste deelnemer is de heer M. van Leeuwen (1930). De meeste deelnemers had KV Skonenvaarder (7)

Verslag veluwerally 2002
Verslag veluwerally 2001
Verslag veluwerally 2000